Bakkies Outback Dakar - Reisverslag uit Perth, Australië van Peter Bak - WaarBenJij.nu Bakkies Outback Dakar - Reisverslag uit Perth, Australië van Peter Bak - WaarBenJij.nu

Bakkies Outback Dakar

Door: Peter Bak

Blijf op de hoogte en volg Peter

05 Mei 2007 | Australië, Perth

Dag lieve mensen, daar ben ik weer en daar gaan we weer,

De 10e van april zijn we dus met zn 6en weggereden richting Alice Springs.
Als eerste zijn we richting Flinders Ranges National Park gereden waar we onderweg naar een gratis camping zijn gegaan om te overnachten(dit hebben we bijna onze hele reis tot aan Perth gedaan, deze campings zitten door het hele land en staan in een boek genaamd camp4, je weet nooit wat je kan verwachten , want er is natuurlijk nergens toezicht, sooms is het gewoon een reststop langs de weg met alleen een prullenbak tot je beschikking) en daar was gewoon een hut met kachel en er stond ook een (warme)douche en toiletten, dit alles werkte op regenwater en brandhout en hieromheen kilometers niets... Degene die dit in elkaar heeft gezet vroeg wel 12,50dollar per auto, maar dan is het niet gratis meer he, duss..

Volgende dag een kijkje genomen op de Flinders Ranges, dit was hoofdzakelijk een grote krater dus niet echt ontzettend boeiend. Toen we daar vertrokken was het al vrij laat dus zijn we weer naar dezelfde campground gereden. De volgende ochtend werden we wakker en was een van mijn slippers weg en een van Katrins schoenen... Na het zien van wat dierenvoetsporen kwamen we tot de conclusie dat we een hele zoektocht in het verschiet hadden. Na een uur hadden we haar schoen gevonden, maar mijn slipper is tot op de dag van vandaag nog vermist:-(.

Toen zijn we verder gereden richting Coober Pedy(de opal mining city van oz) waar we 2dagen later aankwamen. Deze stad staat onder andere bekend om de ondergrondse huizen ivm de warmte die er vrijwel het hele jaar door heerst. We stonden met zn allen in het infocentrum te overleggen waar we zouden gaan slapen toen er een man naar een van ons toekwam en vertelde dat een vriend van hem plaats zou hebben voor 6man in zijn ondergrondse huis voor een klein prijsje. Nou is verblijven in het enige ondergrondse caravanpark normaalgesproken de enige manier om het ondergrondse leven mee te maken, dus dit was superrelaxt! De man bij wie we verbleven(Wally) was ook heel relaxt dus we hebben daar 2 relaxte dagen doorgegebracht. Wally is zelf een mijnwerker dus ook een gratis tourtje van hem gehad door de stad en een (echt en geen toeristisch)mijngebied om wat opal te zoeken(niet gevonden natuurlijk). De laatste avond zijn we naar de Breakaways(net boven Coober Pedy) gegaan om de zonsondergang daar te bekijken(een bergachtig gebied waar films als oa mad max zijn opgenomen).

Zondag 15 april zijn we verder gaan rijden richting t noorden zonder de 2 fransen ivm een familiesituatie van Martine. Dit was nog best een uitdaging, 4 mensen(Remco, Merijn, Katrin em ik) in mn autootje + alle bagage(waaronder 1vrouw die natuurlijk 3tassen nodig heeft...), maar uiteraard hebben wij deze uitdaging uiteindelijk overwonnen! Op weg naar Ayers Rock dus en onderweg ter hoogte van Cadney Roadhouse zagen we een bordje Painted Desert naar rechts(35km) dus wij dachten, ff een kijkje nemen ondanks dat het een dirtroad was...

Na 180km door de woestijn gereden te hebben, waar in principe een 4wd aanbevolen wordt kwamen we daar aan en toen we stonden te genieten van het uitzicht kwam daar een 4x4tourwagen aangereden en hoorde ik mensen mijn naam roepen(dit is dus in principe een plek waar normaalgesproken geen hond langskomt, misschien 1a2 auto's op een dag), bleken Eddy en Marloes(waar ik mee heb gewerkt in de Jarra Valley) erin te zitten, wat is de wereld toch klein... De tourgide vond ons wel relaxt, want normaalgesproken neemt niemand met een normale(overbeladen) auto deze weg(the oordnadatta track) dus dat vond ie wel stoer:D.

Nu hadden we de keus; terugrijden of nog 200km doorrijden naar Marla en dan weer verder op de grote weg richting Ayers Rock. Na een nacht in de woestijn geslapen te hebben hebben we het laatste maar gedaan. Aan het eind van de dag kwamen we aan in Kulgera, waar we een campingkie hebben gepakt met zwembad en alles, dat was wel ff relaxt. Daar ontmoetten we een paar mensen die daar werkten en die boden ons aan om alle spullen die we niet nodig hadden bij hun te dumpen, zodat het reizen wat comfortabeler werd, ongeveer een week later zouden we daar toch weer langskomen op de terugweg richting Perth. Zo gezegd zo gedaan(Behalve Merijn, want die gaat vanaf Alice Springs verder naar Darwin, waar wij terug naar het zuiden gaan)...

Volgende dag naar Ayers Rock gereden en daar de zonsondergang bekeken en de volgende ochtend de zonsopgang ivm de kleurverandering die deze met zich mee zouden brengen...
Zwaar toeristisch(dus niets voor mij) en zwaar overschat, vond er niets aan...
Op een gegeven moment zagen we olie lekken onder mn auto vandaan, bleek dat ik een gat in mn versnellingsbak had gereden op de oordnadetta track. Laten fixen bij een garage, kostte me maar 80euro dus het was het waard, want de oordnadetta track was prachtig! Later viel ook mn uitlaat er nog onderuit, maar ach, die heb ik zelf maar weer vastgezet, mn auto klinkt alleen een beetje sportief...

Donderdag 19april zijn we meteen nadat mn auto gefixt was naar de Olga's(een stel rotsen niet ver van Ayers Rock vandaan) gereden en hebben we ze ook beklommen, dit was wel heel mooi.
Toen we terugkwamen van de klim was het al donker en waren de parkrangers bijna naar ons op zoek gegaan:s. Toen teruggereden naar het dure Ayers Rock resort waar je wel moet verblijven, maar waar ze zo'n dom systeem hebben dat je gewoon voor 1 nacht betaald en dan gewoon gratis verblijft;).

Volgende dag zijn we naar Kings Canyon gereden, waar we ook een nacht zijn gebleven op een camping(kan niet anders bij dit soort toeristische gebieden) en daar hebben we ook verschillende walks gedaan, dit was wel indrukwekkend(zie foto's). En doorgereden naar Alice Springs waar we een dagje hebben gechilld om vervolgens de nabijgelegen West en East McDonnal Ranges(national parks) te gaan bekijken, west vond ik niet echt indrukwekkend en is ook toeristischer dan east en east vond ik wel heel mooi, een paar walks gedaan met mooie views en lekker gezwommen midden tussen de bergen(trephina gorge).

Dinsdag hebben we Merijn afgezet in een hostel in Alice Springs en zijn Remco, Katrin en ik aan onze reis terug naar het zuiden en richting Perth begonnen. Onderweg in Kulgera onze backpacks opgehaald en ff bij Wally langs gegaan in Coober Pedy, maar hij was niet thuis, jammer.. Dus maar weer langs de weg pitten.

5 Dagen later(zondag 29april) kwamen we de grens over van Southern naar Western Australia na onderweg nog wel wat mooie plekjes gezien te hebben ondanks dat het vanaf Coober Pedy vooral heeft geregend en gewaaid, lekker weer eens in de zee gezwommen bij Locks Beach(ondanks dat het verboden was), de Great Australian Bight(de zuidkust) in Nullarbor National Park was heel mooi en we hebben een van t langste totaal rechte stuk weg op de wereld gereden(ongeveer150km) tussen Caiguna en Balladina.

Eenmaal in het westen aangekomen zijn we naar Esperance gereden waar we onderweg een kijkje namen bij Lake Dundas. Deze stond droog (zoals bijna alle lakes en rivers in oz vanwege de droogte) dus ik en Remco dachten dat het wel leuk zou zijn Lake Dundas in te rijden, dit ging allemaal goed tot ik iets te ver richting het midden reed, waar het dus niet droog genoeg was en mn autootje vast kwam te zitten in de blubber:p...
Na een uur hadden we onszelf er weer uitgegraven en zaten we(Remco en ik) helemaal onder de blubber, duss(drong het toch ff tot me door dat ik toch echt geen echte 4x4 rijd).....

Aangekomen in Esperance zijn we daar de volgende dag naar Cape le Grand National Park gegaan en ondanks de regen was het er heel mooi totdat mn auto ermee ophield toen we terugreden naar Esperance(nu is dat wel vaker gebeurd, maar kon ik het tot nu toe zelf nog oplossen). Kreeg hem ook niet meer aan de praat ook niet met de hulp van de parkrangers daar, hij vonkte niet meer...
Auto op de trailer naar de garage gebracht, bleek mn rotor onder mn verdelerkap vastgelopen te zijn en gelijk nog wat andere dingetjes laten maken, alles bij elkaar kostte me 400euro, maar nu kan hij er weer ff tegenaan;)!

Na dit alles gelijk naar Perth gereden, want mn geld is op zn zachts gezegd wel weer op dus op zoek naar een baan en misschien een appartementje(is goedkoper dan een hostel en vaak ook dan een camping), want ga hier wel ff blijven denk ik. We kwamen Vrijdag 4mei aan in Perth en zijn nu de dingetjes aan het regelen. Remco wil ook gaan werken hier enzo dus misschien doen we t samen, maar dat horen jullie later, want zoals jullie ook misschien gemerkt hebben, niets is hier zeker!!

Luitjes, bedankt voor jullie aandacht weer en tot de volgende keer...
Kussies!!!!!

PS mis jullie wel zeg, zou eigenlijk f 2 weekjes op vakantie naar Holland moeten;).

En de foto's staan erop hoor, www.bakkie.mijnalbums.nl

  • 05 Mei 2007 - 10:16

    Esther:

    Hahahaha peter wil in zijn vakantie op vakantie gaan..:)
    nou als je dat zou doen, dan ga je het druk krijgen! al die mensen die je willen zien!:) en strax wil je niet meer trg op vakantie..., dus hou maar lekker vol! want straks ben je weer in nederland en dan mag je australie gaan missen, de mooie landschappen en de mensen daar!

    Wel jammer dat je autotje het zo vaak opgeeft, maar gelukkig doet ie het daarna weer gewoon!
    En verder ben k nog steeds stik jaloers op je!
    Maar geniet er van! en we kunnen je nog wel fftjes missen hoor;)!

    Veel lief van Esther en familie!

  • 05 Mei 2007 - 10:28

    Ton V M:

    Zo te lezen geniet je met volle teugen en komt je opleiding je regelmatig goed van pas. Veel plezier verder ik blijf je volgen.

  • 06 Mei 2007 - 03:25

    Gemm:

    Bakkie!!

    Volgens mij kunnen we niet verder uit elkaar zitten dan nu.. Jij in Perth ik in Darwin!
    Klinkt allemaal erg gaaf daar in de outback! Staat mij nog te wachten dus wel relaxt dat jij stiekem alvast wat do's & don't kan geven ;-)
    Hoop dat je nog zeker 2 maanden in Perth blijft want dan zie ik je daar in July!! hihi

    Nog een paar uurtjes te gaan en dan vertrekt mijn vliegtuig naar t land van rijst en surfen..

    Keep me posted over je avonturen!!

    LIEFS EN DIKKE KUSSSS

  • 06 Mei 2007 - 20:16

    Gartie:

    Hey Bakkie, is het toch nog weer ergens goed voor geweest die jaren in de garage. Ook bij het voetbal is het allemaal weer goed gekomen, we zijn weer kampioen. Nou als ik alles zo lees, heb je het toch wel erg naar je zin. Ik kijk dan ook weer uit naar het volgende verslag.

    Groeten Gartie

  • 08 Mei 2007 - 16:43

    Jur En Meik:

    Ha Peter!

    Leuk, leuk, leuk allemaal weer wat je te vertellen hebt! Nou heb ik nog meer dingen gehoord, maar ik denk dat wij daar pas uitleg over krijgen als je terug bent, haha :D We wachten met smart :p

    Met ons gaat alles goed hier. Jur zit nu in België, maar ik moest de groeten doen. Hij vindt het tijd dat je maar weer 's terugkomt ;)
    Hij is van zijn geloof afgestapt...hij heeft zijn huis geverfd, en het is niet meer helemaal wit! Heel mooi is het.

    Ik nog steeds helemaal gelukkig met m'n nieuwe baan. Ben m'n opleiding aan het afronden, en wil in september met een nieuwe beginnen.

    Het was hier steeds heerlijk weer. Sinds gisteren regent weer. Goed voor de plantjes enzo. Maar we hebben de eerste kaartjes voor festivals al in ons bezit, dus hopen dat de zon er dan wel weer lekker is!

    Fijne reis verder, en tot over een paar maandjes!

    Groetjes, Jur en Meik.

  • 14 Mei 2007 - 12:43

    Markie:

    Heej bakkie!!

    Alles goed? Nou bij mij thuis gaat het lekker. Mis je wel hoor, sprak je laatst op msn en vond dat je leuke dingen had te vertellen. Nou succes, hoop je gauw weer te spreken ouwe!!

    groetjesssss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Dag Vrienden, Dit is 'm dan, mijn dagboek vanuit (ehm) voornamenlijk Australie. Ik hoop hier mijn avonturen te kunnen bijhouden zodat jullie een beetje op de hoogte blijven en ik het natuurlijk ook allemaal een beetje onthoud want het belooft een beweeglijk jaar te worden! Het zou ook leuk zijn als jullie af en toe een berichtje achterlaten zodat ik ook een beetje op de hoogte blijf van eventuele ontwikkelingen in dat koude kikkerlandje en natuurlijk (niet te vergeten) hoe het met jullie gaat!!! Dus meld je mailadres ff aan dan verliezen we elkaar niet uit het oog, figuurlijk gesproken dan he!

Actief sinds 04 Okt. 2006
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 20370

Voorgaande reizen:

09 November 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: