Hard work!? - Reisverslag uit Healesville, Australië van Peter Bak - WaarBenJij.nu Hard work!? - Reisverslag uit Healesville, Australië van Peter Bak - WaarBenJij.nu

Hard work!?

Door: Peter Bak

Blijf op de hoogte en volg Peter

27 Maart 2007 | Australië, Healesville

Voor de mensen die het zich al afvroegen, ja ik leef nog!
Ben alleen beetje platzak op het moment...
Zal t ff uitleggen,

eenmaal aangekomen in Sydney heb ik daar een nachtje hostel geboekt om ff te bedenken hoe ik zo snel mogelijk deze stad kon ontvluchten en mezelf een hoop geld besparen(wat ik allemaal in NZ heb achtergelaten).
Al snel kwam ik op t idee om een tent op de kop te tikken(gelukt voor 18euro) en te gaan liften naar Melbourne.
Zo gezegd zo gedaan, maar eerst een trein gepakt de stad uit naar Nowra om mezelf het liften wat makkelijker te maken(di 13 februari).
Ik kon kiezen, of liften langs de toeristen snelweg naar Melbourne via de kust, of langs de korte snelweg via Canberra(de hoofdstad). Nu heb ik aan verscheidene ozzies gevraagd wat er te doen is in de hoofdstad en die vertelden me allen dat er in Canberra niets is om speciaal voor heen te gaan behalve als je in politiek geinteresseerd bent wat de keuze voor mij een stuk makkelijker maakte...

Aangekomen in Nowra was het al wat laat, dus ik dacht, ga gewoon een plekkie voor mn tent zoeken en morgen begin ik wel met liften, op een gegeven moment werd het donker en ik liep ergens in een woonwijk en moest nu toch echt mn tent gaan opzetten... Toen zag ik een leeg stuk gras tussen de huizen in met een 'For Sale'bordje, perfect!
Volgende dag weer vroeg op weg gegaan en mn eerste lift gescoord van 10 km bij wie ik gelijk allemaal tips kreeg over hoe dat echt moet(liften). Toen een paar uurtjes langs de snelweg gelopen, waarna ik het al gauw zat was, maar toen stopte er een vrachtwagen met chauffeur die me wel halverwege wilde brengen, naar Lakes Entrance, waar hij woont.
Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen en na 8uur naast hem in de truck gezeten en veel geluld te hebben, nam hij me ook mee naar zijn familie(dit was op 14februari, waardoor na aankomst bij zijn huis zijn vrouw vrolijk naar buiten kwam met de vraag of ik haar valentijnscadeautje was...) waar ik dan ook gegeten en geslapen heb, supergastvrij allemaal!
volgende ochtend heeft hij me gedropt op een goed liftplekje en al snel kreeg ik weer een lift van 3dames naar Barnsdale die me eerst vroegen of ik geen mes bij me had en daarna van een man(Peter) die dingen(keukenblokken, grafstenen) van graniet maakt als beroep en gewoon zijn werkronde deed terwijl ik naast hem zat en hem af en toe daarbij mijn hulp verleende. Tenslotte kreeg ik een lift van een lugubere kerel van 40, die zn ielige 19-jarige vietnamese vriendinnetje die naast hem zat "op de kop had getikt" in Vietnam, naar Maui. Daar aangekomen bood hij me zn consessioncard(kortingskaart) aan voor de trein voor het laatste stuk naar Melbourne(150km voor 3euro) dus t was toch best een relaxte gast...

Binnen 2dagen liften was ik dus in Melbourne dus t is goed te doen en nog leuk ook!
Heb alleen niet zoveel gezien onderweg, maar had daar ook ff niet zoveel behoefte aan na al die nieuwe indrukken de afgelopen tijd, duss...

Melbourne is ook gewoon weer een stad net als Sydney,maar ik vond Melbourne wel mooier en een betere sfeer hebben dan Sydney(al is dit wel maar een eerste indruk, want ben er maar 1dag gebleven, dus kan er niet veel over vertellen). Na een nachtje hier geslapen te hebben had ik s'middags(vrijdag 16 februari) met Marloes afgesproken die ook in de buurt was en die kwam aangelopen met Eddie(een (maffe) gast uit IJmuiden) en Ornella(een meid uit Bergen) in het centrum van de stad waar ze me vroegen of ik een tijdje met hun mee wilde rijden in Eddies auto.
Sinds we alle vier hetzelfde doel hadden, om te gaan werken, en natuurlijk ook omdat het me gezellig leek, ben ik met ze mee gegaan.

We zijn die dag gelijk vertrokken naar Swan Hill(een dorp ten noorden van Melbourne tegen de grens van de outback aan) en kwamen daar s'avonds aan.
Volgende dag zijn we eerst de omgeving een beetje gaan verkennen en gaan zwemmen in een rivier, want het was daar ontzettend warm, zeker 40graden!
Zondag zijn we dan voor het eerst gaan werken, de mannen nectarines plukken en de meiden aubergines. 7uur waren we begonnen en om 11uur moesten we al stoppen omdat het al te warm werd voor het fruit om geplukt te worden(ivm vingerafdrukken in het warme en dan dus zachte fruit), de meiden hadden ook een kort dagje.
Volgende dag was het weer precies hetzelfde verhaal en hadden de meiden zelfs helemaal niet gewerkt dus besloten we naar een ander gebied te rijden waar we wat zekerder waren om werk te krijgen. Toen zijn we gelijk vertrokken naar de Jarra Valley, waar ontzettend veel wijngaarden zitten die allemaal nog ontdaan moesten worden van hun druiven, naar het dorpje Jarra Junction(50km ten noordoosten van Melbourne) en hebben daar onze tenten neergezet.
Dinsdag zijn we ook daar het gebied een beetje gaan verkennen(eigenlijk alleen de camping en voor de rest niets) en hebben we gelijk werk geregeld voor de volgende dag.
Vanaf hier heb ik eigenlijk alleen maar gewerkt hier in de Jarra Valley(op vrije dagen vooral gelezen en verder niet zoveel, alleen een beetje uitrusten:-D) tot en met nu.

Allerlei wijndruiven heb ik hier al geplukt(eigenlijk geknipt, want je krijgt er een knippertje voor) zoals;
pinot noir, chardonnay, merlot, chauvignon blanc, riesling, rose, cabernet, pinot gris, viogner, weet je. Het werk vind ik persoonlijk heel licht, alleen de zon is soms vrij warm, vooral als er geen wind staat, dus dan sta je gewoon vol gas te zweten ook al doe je niets(op dit moment regent het meer en is het heel koud s'ochtends, kortom, t begint een beetje op holland te lijken dus eigenlijk zsm weg hier uit het zuidoosten van OZ).

Met Eddie, Marloes en Ornella heb ik geplukt tot woensdag 14 maart. Toen hadden zij er genoeg van en heb ik een auto gekocht(een bejaarde Holden Commodore(Opel Ascona) 6cil. uit 1981) van mijn verdiende centen, omdat de onafhankelijkheid van een eigen auto mij toch steeds meer aantrok en nu ben ik daardoor natuurlijk wel genoodzaakt nog wat te gaan werken hiero. Maar het heeft wel wat, een beetje alle wijngaarden afgaan tussen de bergen(vooral s'ochtends heel mooi) en je ontmoet ook een hoop mensen(en kangeroes, want die zitten hier genoeg, een keer liepen we s'ochtends door de wijngaard en werden Ornella en Marloes bijna omvergelopen door zo'n gek beest, en spinnen, vooral de redback die vrij giftig is die kom je regelmatig tegen tussen de druiven.
Er zijn hier dan ook nog meer backpackers aan het werk( heb zowaar een hoop relaxte duitsers(!) ontmoet) en dat is soms best gezellig(meestal is het wel voor 22.00uur naar bed en om 5.30uur weer op) en natuurlijk ook een hoop locals. Je werkt meestal met zn 2en samen dus er wordt wat afgeluld op een werkdag. Zo hebben we ook Ineke ontmoet uit Utrecht die hier al 7jaar woont met haar partner Walter en zijn we ook bij hun wezen eten wat heel gezellig was.

Zondag 18maart ben ik ff naar Melbourne heen en weer gereden om Gemma op te halen, want die wilde het "druivenplukwereldje" ook wel proeven. Omdat ik al bekend was met het werk in de Jarra Valley zijn we daar weer heengegaan alleen nu naar het dorpje Healesville. De zaterdag daarop is ze weer vertrokken, want de combinatie werken/kamperen was toch niet helemaal haar ding. Met Gemma ben ik ook bij Ineke en Walter wezen eten(en slapen, want het regende iets te hard om te gaan kamperen:-D) en ook bij Greg, een relaxte ozzie die echt een 5-sterren maaltijd voor ons heeft klaargemaakt in zijn superrelaxte bungalow in de bergen!
Ook was er een vrij luxe barbecue(lunch) georganiseerd door een wijnmakerij als bedankje voor alle plukkers(het druivenplukseizoen is bijna op zn eind) en ook dat was vrijgezellig!
Heb ook bij elkaar al 8 flessen wijn gekregen dus t werk heeft zo zn voordeeltjes.

Momenteel zit ik gezellig (nog steeds vanaf zaterdag eigenlijk) bij Ineke en Walter thuis en slaap ik hier ook effetjes(in een 2-persoons bed!!) en ben nog steeds aan het werk. Zo kan ik echt ff proeven aan hoe het is om hier te wonen midden in de bergen.

Zoals jullie lezen is het hier net een grote familie, maar ik ben nog steeds van mening; There's no place like home(maar ik heb geen heimwee hoor);-).
Zo, nu zijn jullie weer een beetje op de hoogte, mijn foto's volgen snel...

Ga tegenwoordig naar locale bibliotheken voor t internet(is gratis), maar dat doet het hele dorp dus daarom duurde het ff(het is ook niet elke dag open en ik moest natuurlijk ook vrij vaak werken)...
Maar jullie vergeven me vast wel... Hebben jullie me eigenlijk wel gemist?
Ja, ben aan t vissen:-).

Tot snel, hoop ik.
Mazsel(groetjes en kusjes)

Ps, iedereen die gaat veel plezier op awake in april, ben wel een beetje jaloers hoor:-).

  • 27 Maart 2007 - 11:41

    Mam:

    Hopelijk heb je mijn mail ook gelezen. Duss...go boy go.
    Kus en liefs,
    mama

  • 27 Maart 2007 - 12:12

    Madelien:

    Natuurlijk wordt je gemist, ik mis je iig wel!
    Maar wat goed dat je een vrachtwagen met chauffeur tegen kwam, ik vind het ook altijd zo vervelend als je aan het liften bent kom je weer zo'n vrachtwagen tegen zonder chauffeur moet je zelf rijden, is heel de lol van het liften eraf, ik snap het helemaal.
    Heel veel succes nog met druiven plukken en hoe eng van die spinnen zou het niet overleven maar jij bent natuurlijk een stoere man.

    Hier gaat het lekker zijn gangetje het wordt al iets warmer, de zomer komt eraan :).

    X

  • 27 Maart 2007 - 18:19

    Esther:

    Heej lieve peter! ja natuurlijk missen we je.., en ik moet steeds denken hoe jaloers ik wel niet op je ben..!! Hoewel ik bijna 17 ben *ja 9 april!* ben k dr nog iets te jong voor.
    En k hoop dat als je terug bent *als je er ook niet blijf wonen met je partner?!* je me veel leuke mooie ervaringen te vertellen hebt!
    *en pas op dat je geen bier/wijn buikje krijgt!
    Verder wil ik je veel plezier wensen en k hoop snel weer een avontuurlijk verhaal van je te lezen!! *begin een boek zou ik zeggen!!*
    Heel veel liefs en kusjes van Esther en Dave, Heleen

  • 29 Maart 2007 - 15:28

    Maarten (de Meern):

    Peter,

    Mooie verhalen man...zo te horen ben je al aardig wegwijs geworden in Oz. Lekker met je tentje in de woonwijk en liften met gluiperige ventjes met vietnamese import! Zo hoort het kerel!

    Maak er nog een mooie tijd van daar!

  • 03 April 2007 - 00:28

    Gemm:

    Oh ik ben zo blij met me bedje in me hosteltje.. hihi
    Ben net terug van great ocean road.. was echt de shit.. beetje rijden, goon drinkne en in de auto pitten..

    Morgen de Wickedcamper ophalen.. ben benieuwd wat erop staat!!

    Groetjes daar aan de fruitplukvrienden ;-)
    Kussie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Dag Vrienden, Dit is 'm dan, mijn dagboek vanuit (ehm) voornamenlijk Australie. Ik hoop hier mijn avonturen te kunnen bijhouden zodat jullie een beetje op de hoogte blijven en ik het natuurlijk ook allemaal een beetje onthoud want het belooft een beweeglijk jaar te worden! Het zou ook leuk zijn als jullie af en toe een berichtje achterlaten zodat ik ook een beetje op de hoogte blijf van eventuele ontwikkelingen in dat koude kikkerlandje en natuurlijk (niet te vergeten) hoe het met jullie gaat!!! Dus meld je mailadres ff aan dan verliezen we elkaar niet uit het oog, figuurlijk gesproken dan he!

Actief sinds 04 Okt. 2006
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 20403

Voorgaande reizen:

09 November 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: